Na eerdere klachten over te hoge jaarafrekeningen van Electrabel blijven de klachten nog steeds binnenstromen. De energieleverancier is nog steeds bezig met het afhandelen van de problemen.
De ACM onderzoekt de jaarafrekeningen om na te gaan waar het defect precies is ontstaan. Klanten hebben de handen ineen geslagen en zijn aan het actievoeren tegen de ontstane problemen. Energieleverancier Electrabel heeft de problemen erkent omdat zij een computerfout in hun systeem hadden. Deze fout leverde klanten te hoge eindafrekeningen op. Het volgende probleem is echter dat het nieuwe problemen met zich meebrengt en het onderzoek is tijdrovend.
Toch zegt Electrabel dat alle klanten eind oktober een nieuwe en juiste eindafrekening zullen ontvangen. De maandelijkse voorschotbedragen heeft de leverancier tijdelijk stopgezet, dit is om te voorkomen dat men niet een hoger voorschot moet gaan betalen. Wanneer deze stop word opgeheven kan dat voor de consument financiële problemen opleveren, in dat geval worden er termijnbetalingen voorgesteld.
Klanten doen er goed aan hun eigen energieverbruik goed in de gaten te houden, zoals het maandelijks noteren van hun energieverbruik in kWh. Wanneer er dan toch een te hoog voorschotbedrag word gerekend kan men aan de hand van zijn meterstanden dit betwisten bij de energieleverancier.
Electrabel vergelijken
Door de explosieve toename van het aantal klachten bij Electrabel zijn vele klanten gaan kijken naar andere energieleveranciers die een betere dienstverlening bieden. Om te bepalen welke energieleverancier voor u de beste keuze is, kunt u alle aanbieders van energie vergelijken. Dat kan via onze energievergelijker. Wij laten u graag zien welke energieleverancier voor uw situatie het meest voordelig is.