‘Robo-advies gaat financiële diensten voor meer mensen betaalbaar maken’

Robo-advies, oftewel geautomatiseerd financieel advies, staat in Nederland nog in de kinderschoenen. Maar op termijn zou het financiële adviezen en producten voor veel consumenten beter betaalbaar en toegankelijker kunnen maken.
Dat stelt hoogleraar marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam Benedict Dellaert. “De opkomst van robo-adviseurs is gunstig voor consumenten. Zeker gezien het feit dat zij steeds meer verantwoordelijkheid op hun bord krijgen. Mensen moeten steeds meer actief omgaan met financiële diensten. Robo-advies kan daarbij helpen.”

In de toekomst zullen we steeds vaker ons hypotheek-, verzekerings- en beleggingsadvies krijgen van een computer. Deze adviezen worden vormgegeven door enorme hoeveelheden data en een algoritme dat deze moet structureren. “Menselijke adviseurs houden daarbij wel een rol, maar meer in het voortraject en in de vorm van personal coaching”, denkt Dellaert.

Dellaert schreef met zijn collega Tom Baker van de University of Pennsylvania een onlangs gepubliceerd essay over de regulering van robo-advies in de financiële sector.

We kijken uit naar je ideeën

Laat een reactie achter

Power.nl
Logo